Friday, December 5, 2014

Dari Jauh.





Selalunya aku dongak kepala ke luar tingkap bilik, aku lihat langit malam yang memekat. Gugusan bintang yang kadang ada kadang tiada. Suasana sunyi yang perangkap aku dalam perasaan sendiri. Perasaan yang aku pendam sendiri. Tapi setiap malam itu aku tak mampu rungkai perasaan dan tulis setiap apa yang rasa saat itu. 


Kali ini aku dongak kepala ke luar tingkap bilik, aku lihat mentari pagi yang mana sinarannya menyimbah seluruh bumi Serdang. Kali ini aku lihat manusia manusia yang jalannya laju, mahu kejar bas mungkin. Ada juga yang datang dalam satu geng empat orang, sakannya mereka gelak. Pada pendapat aku, mungkin ada yang buat lawak atau gosip tentang drama dalam kelas. Misalnya, dalam kelas tadi pagi ada rakannya kena marah dengan lecturer sebab bising. Ataupun, ada gosip tentang rakan sekelas yang diam diam ubi berisi zasss! Keluar isu dia sudah berpunya. Macam-macam.

Aku hanya cemburu satu hal. Aku cemburu dengan sinar bahagia yang terpancar dari raut wajah mereka. Aku hanya pemerhati yang cemburu dari jauh. Hati aku kosong. Jiwa aku tiada. Mahu gembirakan hati manusia sekeliling, tapi diri sendiri tak pernah gembira. Perasaan jenis apa ini? Aku pernah rasa. Dan aku sendiri tidak pasti kenapa harus aku punya rasa ini sekali lagi. Empangan mata bagaikan mahu dirobek tapi ditahan dengan kata hati yang berbisik, aku tidak punya sebab untuk menangis. 


Dan tika ini aku sedar, aku manusia. 
Manusia yang sangat complicated